Τοπικές ποικιλίες: Αξία και τρόποι διατήρησής τους στους σχολικούς κήπους

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Στο σεμινάριο που έγινε στο 4ο ΔΣ Ασπροπύργου την Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου ο εκπρόσωπος της εναλλακτικής κίνησης ΠΕΛΙΤΙ κ. Άκης Αντωνιάδης μάς ανέπτυξε διεξοδικά την αξία των τοπικών ποικιλιών και τους τρόπους διατήρησής τους σε μικρούς κήπους. Στην πορεία απάντησε σε πολλές ερωτήσεις των εκπαιδευτικών και έλυσε απορίες τους. Έγινε μια σύντομη ενημέρωση για τις δράσεις του ΠΕΛΙΤΙ σε όλη την Ελλάδα, τη συνεργασία του με σχολικές ομάδες και τα αποτελέσματα των δράσεων αυτών. Τονίστηκαν ιδιαίτερα οι διαφορές ανάμεσα στις τοπικές ποικιλίες και τα υβρίδια, τα οποία πωλούνται από  εταιρείες στους παραγωγούς καλλιεργώντας τους την προσδοκία για μεγάλες ποσότητες παραγωγής και αντοχής των προϊόντων. Η έμφαση σε ορισμένες ιδιότητες του προϊόντος που το κάνουν ελκυστικό, όπως το χρώμα, το σχήμα, το μέγεθος αφήνει στο περιθώριο ιδιότητες όπως η γεύση και τα αρώματα, χαρακτηριστικά των προϊόντων που παράγονται από σπόρους των παραδοσιακών ποικιλιών. Αναζητήθηκαν η συμβολή του μικροκλίματος μιας περιοχής και τα χαρακτηριστικά του εδάφους στην τελική ποιότητα του προϊόντος. Συζητήθηκαν ζητήματα που πιθανόν να προκύψουν από την σταδιακή αντικατάσταση των τοπικών ποικιλιών με υβρίδια, γεγονός που τείνει να κατοχυρωθεί νομοθετικά σε άλλες χώρες. Θίχτηκαν θέματα από την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία που αφορούν τα μεταλλαγμένα όπως και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από πιθανή εξάπλωσή τους μέσω των ζωοτροφές σε όλη τη διατροφική αλυσίδα.

Στη συνέχεια ακολούθησε εισήγηση από την Αλεξάνδρα Τσίγκου, υπεύθυνη Περ/κής, με θέμα «Δημιουργία σπορείου και θερμοκηπίου στην σχολική τάξη- Πρακτικές εφαρμογές». Προβλήθηκαν διαφάνειες με εφαρμοσμένα στην τάξη παραδείγματα από μικρά σπορεία και θερμοκήπια, που συμβάλλουν στην βιωματική προσέγγιση των μαθητών σχετικά με την ανάπτυξη των φυτών. Διερευνήθηκαν τρόποι διαχείρισης των φυτών και διάδοσης στην τοπική κοινωνία των αποτελεσμάτων του εγχειρήματος των μαθητών.

Κατόπιν έγινε με υποδειγματικό τρόπο σπορά από τρία είδη λαχανικών- μαρούλι, μελιτζάνα, πιπεριά- σε μικρά σπορεία από φελιζόλ ακολουθώντας κάποια χαρακτηριστικά βήματα.

1ο βήμα: Τρυπάμε τον πυθμένα του φελιζόλ, ώστε να στραγγίζει το νερό. Στρώνουμε το χώμα και σπάμε τους μεγάλους σβόλους. Το χώμα μπορεί να είναι ένα καλό φυτόχωμα με ή χωρίς περλίτη.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2ο βήμα: Πατάμε ελαφρά το χώμα με το χέρι μας για να γίνει πιο συνεκτικό.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3ο βήμα: Ραντίζουμε ελαφρά, για να αποκτήσει το χώμα την κατάλληλη υγρασία.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4ο βήμα: Σκορπάμε τους σπόρους σε ικανές αποστάσεις για να έχουν χώρο να φυτρώσουν όλοι οι σπόροι. Σε κάθε κασελάκι μπορούμε να σπείρουμε περισσότερα πό ένα είδη λαχανικών.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5ο βήμα: Γράφουμε το όνομα, για να ξέρουμε ποιο είδος φυτό περιμένουμε να φυτρώσει.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6ο βήμα: Τρίβουμε χώμα πάνω από τους σπόρους πάχους 1-2 εκατοστά, ώστε να καλυφτούν οι σπόροι, αλλά να μη θαφτούν βαθιά.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7ο βήμα: Ραντίζουμε ξανά ελαφριά ώστε να υπάρχει υγρασία πάνω και κάτω από τον σπόρο μέχρι βάθους το πολύ 10 εκατοστών από την επιφάνεια. Προσέχουμε να μην πλημμυρίζει το νερό. Το νερό δεν πρέπει το νερό να βγει κάτω από το κασελάκι.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Τα σπορεία φυλάσσονται μέσα στην τάξη κοντά στο παράθυρο, γιατί πρέπει να τα βλέπει το φως 12 ώρες την ημέρα. Σε 3-4 εβδομάδες που τα φυτά θα έχουν βγάλει 3 περίπου φυλλαράκια, θα είναι έτοιμα να μεταφυτευτούν σε μεγαλύτερα γλαστράκια. Εκεί θα μείνουν άλλες 3-4 εβδομάδες και γύρω στα μέσα Απριλίου θα είναι έτοιμα να μεταφυτευτούν στο έδαφος, στην τελική τους θέση. Επειδή τα φυτά αυτά καρποφορούν το καλοκαίρι που τα σχολεία είναι κλειστά, τα φυτά θα μοιραστούν στους μαθητές και σε άλλους ενδιαφερόμενους, για να τα καλλιεργήσουν στους κήπους τους.

Σε κάθε σχολείο θα οργανωθεί μια μικρή γιορτή κατά την οποία οι μαθητές θα μοιράσουν τα φυτά στις οικογένειές τους και στην τοπική κοινωνία, ενημερώνοντάς τους για την αναγκαιότητα διατήρησης των τοπικών ποικιλιών.

Στο τέλος του σεμιναρίου μοιράστηκαν στους συμμετέχοντες σπόροι από ντομάτα, πιπεριά και μελιτζάνα από τοπικές ποικιλίες (Βραβρώνα, Μπατάλα, Φλωρίνης, Κέρατο, Αργίτικη και Φλάσκα), οδηγίες για τη σπορά και συντήρηση των φυτών και άλλα εποπτικά φυλλάδια.

Αξιολογώντας το σεμινάριο διαπιστώσαμε την ικανοποίηση των εκπ/κών για την ενημέρωσή τους γύρω από τα θέματα των τοπικών ποικιλιών και τον αποφορτισμό τους από το άγχος του εγχειρήματος της σποράς με τον βιωματικό τρόπο που την προσέγγισαν.

ΥΛΙΚΟ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Μικρά σπορεία και θερμοκήπια στην τάξη

ΕΓΓΡΑΦΟ: Σπορείο-θερμοκήπιο-κομποστοποιητής

Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του ΠΕΛΙΤΙ για περισσότερες πληροφορίες.

Advertisements

About perekp

Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής
This entry was posted in Σεμινάρια, Υλικό and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s