«ΤΑ ΦΥΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΜΑΣ ΖΩΗ»- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕ

Το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΤΑ ΦΥΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΜΑΣ ΖΩΗ» υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2002-2003 στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Μεγάρων από τις Τάξεις Α΄ & Γ΄με Συντονιστή τον Χρήστο Γκαμπένη και Υπεύθυνες Δασκάλες την Αλεξάνδρα Τσίγκου, την Αγγελική Νούσια και την Δημητρία Πετρίδου.

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς ξεκινήσαμε το πρόγραμμα με την καθοδήγηση της υπεύθυνης περιβαλλοντικών προγραμμάτων της Διεύθυνσης Π. Ε. Δυτικής Αττικής. Το Μάρτιο του 2003 καταθέσαμε Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το οποίο και εγκρίθηκε. Έτσι το πρόγραμμά μας εντάχτηκε στα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Εικόνα1

ΣΤΟΧΟΙ

  1. Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή και γνωριμία με το ρόλο και τη θέση των  φυτών  στο οικοσύστημα.
  2. Να μελετήσουν το περιβάλλον και ειδικότερα τα φυτά ως πηγή γνώσεων.
  3. Να εμφυσήσει στους μαθητές:
  • Την αξία της  προστασίας του περιβάλλοντος
  • Το σεβασμό της ζωής του οικοσυστήματος
  • Την αναγνώριση της αισθητικής και συναισθηματικής αξίας της φύσης
  • Την αξία της προσωπικής συμμετοχής στην προστασία του περιβάλλοντος.

4.      Να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να αποκτήσουν ικανότητες και δεξιότητες για:

  • Το χειρισμό εργαλείων και οργάνων
  • Τη φύτευση, παρατήρηση και παρακολούθηση της ανάπτυξης φυτών
  • Την καταγραφή σειράς παρατηρήσεων σχετικά με την πορεία της ανάπτυξης ενός φυτού
  • Την ομαδοσυνεργατική και ατομική εργασία
  • Την δημιουργία μικρών κήπων και την διατήρησή τους σε καλή κατάσταση
  • Τον προβληματισμό και την προφορική και γραπτή σύνταξη εκθέσεων και περιγραφών
  • Τη σύνδεση της ανάπτυξης των φυτών με διάφορα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου.
  • Την εκμάθηση παραδοσιακών τραγουδιών και χορών που έχουν σχέση με τα φυτά (βασιλικός, ιτιά, κλπ.)
  • Την εικαστική έκφραση (θεατρικό παιγνίδι, ζωγραφική, κατασκευές).

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Α: Φθινόπωρο

  • Τις πρώτες κιόλας μέρες του σχολείου επισκεφτήκαμε ένα αμπέλι. Εκεί τρυγήσαμε και πατήσαμε τα σταφύλια στο παραδοσιακό πατητήρι.
  • Με το μούστο φτιάξαμε μουστοκούλουρα σε σχήμα Ο μέσα στην τάξη, τα ψήσαμε στο φούρνο της γειτονιάς και τα φάγαμε με μεγάλη όρεξη!
  • Μελετήσαμε τους πίνακες του Θωμά Μώλου τους σχετικούς με τον τρύγο.
  • Τον Οκτώβριο καθαρίσαμε τον κήπο από τα χορτάρια, φυτέψαμε βολβούς και μεταφυτέψαμε διάφορα άλλα φυτά σε μεγαλύτερες γλάστρες.
  • Το Νοέμβριο πήγαμε σ’ έναν κοντινό ελαιώνα και είδαμε πώς μαζεύουμε τις ελιές.
  • Στην τάξη μελετήσαμε τον πίνακα του Θεόφιλου για το λιομάζωμα στην Μυτιλήνη και τον συγκρίναμε με τον αντίστοιχο του Θωμά Μώλου για τα Μέγαρα.
  • Δοκιμάσαμε διάφορες ποικιλίες από ελιές μαζί με ζεστό ψωμί.

Β: Χειμώνας

  • Το Δεκέμβριο πήγαμε στο Λιοτρίβι του Συνεταιρισμού Ελαιοπαραγωγών και είδαμε πώς βγαίνει το λάδι από τις ελιές.
  • Με τον καινούριο χρόνο αρχίσαμε και τις γραπτές εργασίες στην τάξη μιας και είχαμε μάθει όλα τα γράμματα. Οι πρώτες λέξεις που συνθέσαμε ήταν τα φρούτα και τα λαχανικά.

Γ. Άνοιξη

  • Το Μάρτιο βάλαμε σπόρους από φασόλια και φακές σε υγρό βαμβάκι και τους παρακολουθήσαμε που φύτρωναν. Αργότερα σπείραμε όσπρια σε γλαστράκια.
  • Τον Απρίλιο πήγαμε στην Αθήνα και είδαμε τα πανύψηλα δέντρα με τους αναρριχώμενους κισσούς στον Εθνικό Κήπο.
  • Σκάψαμε και φυτέψαμε μαργαρίτες σ’ ένα παρτέρι της αυλής του σχολείου.
  • Το Μάιο πήγαμε στο Σχίνο Λουτρακίου, στο Ίδρυμα Δαμιανός, και είδαμε τις 750 τριανταφυλλιές στο ροδόκηπό του.
  • Μαζί με τον αγρότη κ. Αντώνη Πέγκο σκάψαμε και καθαρίσαμε το χώμα στο αίθριο έξω από την τάξη μας.
  • Εκεί φυτέψαμε τριανταφυλλιές και μυρωδικά με τη Γεωπόνο κ. Έλσα Νικολάου.
  • Φυτέψαμε ακακίες και μουριές στην αυλή του σχολείου.
  • Από τότε κάθε μέρα ποτίζαμε τα φυτά με τα ποτιστηράκια μας και τα παρακολουθούσαμε πως μεγαλώνουν.
  • Γράψαμε και ζωγραφίσαμε πινακίδες για τον κήπο του σχολείου.
  • Πήγαμε σε αμπέλι στην περιοχή Χάνι και μάθαμε απ’ τον αμπελουργό κ. Σπύρο Καλοζούμη πώς το ξεφυλλίζουμε και πώς το κορφολογούμε.
  • Μαζέψαμε πολλά αγριολούλουδα και τα αποξηράναμε.
  • Στη συνέχεια πήγαμε στο δάσος των Γερανείων, όπου ο δασολόγος κ. Πιλίλης μας μίλησε για το οικοσύστημα του δάσους.
  • Στην τάξη ζωγραφίσαμε και λύσαμε πολλά σταυρόλεξα με το αμπέλι, την ελιά και το δάσος.
  • Στις 5 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος, φυτέψαμε πευκάκια στο αλσάκι που βρίσκεται στην είσοδο της πόλης μας με τη συνεργασία των υπηρεσιών του Δήμου Μεγαρέων και τη συμμετοχή και του ίδιου του Δημάρχου.
  • Μάθαμε παιδικά και δημοτικά τραγούδια που μιλούν για φυτά.
  • Μάθαμε να χορεύουμε παραδοσιακούς χορούς, που μιλούν για φυτά.
  • Παίξαμε ρόλους τα λουλούδια και τα ζώα στα θεατρικά «Ο χορός των Ηλιαχτίδων», «Ο Ζωγράφος της Λουλουδοχώρας» και «Το Δικαστήριο των Λουλουδιών».

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Η τελική παρουσίαση έγινε στις 9 Ιουνίου 2003 σε βραδινή εκδήλωση στο υπαίθριο θεατράκι του Άλσους των Μεγάρων- στο χώρο, όπου τα παιδιά φύτεψαν τα πευκάκια. Η εκδήλωση περιελάμβανε τα τρία θεατρικά, προβολή slides από τις δραστηριότητες όλης της χρονιάς, παιδικά και δημοτικά τραγούδια και χορούς με θέμα διάφορα φυτά. Στον ίδιο χώρο υπήρχε και έκθεση φωτογραφίας από τις δραστηριότητες και αντιπροσωπευτικά έργα των παιδιών- ομαδικά και ατομικά. Στο τέλος της εκδήλωσης όλοι οι καλεσμένοι απόλαυσαν τις παραδοσιακές πίτες, που με μεγάλη χαρά ετοίμασαν οι μητέρες των παιδιών. Στο χώρο αυτό δόθηκαν και τα βραβεία των μαθητών: ένας έντυπος έπαινος, το τετράδιο με δεμένες τις εργασίες όλης της χρονιάς, ένα πάνινο σακουλάκι για να μαζεύουν σπόρους το καλοκαίρι και από ένα φυτό, που θα μεταφυτέψουν στο σπίτι τους και θα το φροντίζουν.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ- ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Οι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή του προγράμματος επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό.

Η συμμετοχή των μαθητών στις δραστηριότητες μέσα και έξω από το σχολείο υπήρξε πολύ πρόθυμη. Η συνεργασία μικρών και μεγάλων ήταν άψογη. Σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος γινόταν ανατροφοδότηση των βασικών εννοιών και όρων. Κατάφεραν να εκφραστούν λογοτεχνικά και καλλιτεχνικά.

Έμαθαν να χειρίζονται βασικά εργαλεία, να φυτεύουν και να μεταφυτεύουν διάφορα φυτά και να τα περιποιούνται. Αυτό το μετέδωσαν και στους μεγαλύτερους μαθητές του σχολείου, οι οποίοι σε κάθε ευκαιρία βοηθούσαν στο πότισμα του κήπου. Την προσωπική συμμετοχή στην προστασία του περιβάλλοντος μετέδωσαν και στους γονείς τους, οι οποίοι υποσχέθηκαν με τη νέα χρονιά να βοηθήσουν στην περαιτέρω αναβάθμιση του σχολικού κήπου.

Το μεγάλο όμως επίτευγμα του προγράμματος ήταν ότι το σχολείο ανοίχτηκε στην τοπική κοινωνία διατυπώνοντας προτάσεις για την περιβαλλοντική και πολιτιστική αναβάθμιση του τόπου:

  • Να δοθεί το Άλσος της εισόδου των Μεγάρων στην εκπαιδευτική κοινότητα, με σκοπό να αξιοποιηθεί για περιβαλλοντικές και αθλητικές δραστηριότητες.
  • Να δημιουργηθεί Βοτανικός Κήπος για διδασκαλία και μελέτη φυτών της τοπικής χλωρίδας.
  • Να αξιοποιηθεί το Δάσος του Ελατιά σαν χώρος αναψυχής.
  • Να ιδρυθεί Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα Μέγαρα, με θέματα το δάσος, το νερό, το αμπέλι και την ελιά.

Δείτε την Παρουσίαση του Προγράμματος

Τα Φυτά 2

Advertisements

About perekp

Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής
This entry was posted in Δράσεις σχολείων, Υλικό and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s