ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΧΕΤΙΚΟΥ ΜΕ ΚΗΠΟ

(από την ΠΕΕΚΠΕ Πελοποννήσου και τα ”Σχολεία με κήπο”)

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ:

“Από το σποράκι στο δέντρο”

”Σχολικός κήπος”

“Τα λάχανα…τα χάχανα”

“Καλλιεργητές σε δράση”

“Το σχολείο των κήπων”

“Ασχολίες και σχόλια στου κήπου τα παρτέρια”

“Πρασινίζουμε την αυλή του σχολείου μας”

“Ανακαλύπτω τη ζωή στον κήπο του σχολείου μου”

“Λαχανοβοτανολουλουδοφυτέματα”

“Το εργαστήρι του κήπου”

“Μικροί κηπουροί”

“Οι κρεμαστοί μας κήποι”

“Φυτεύω, φυτεύεις…φυτεύουμε”

“Σποράκι από τον τόπο σου…”

“Οι  φύλακες των σπόρων”

“Αλλάζουμε την αυλή του σχολείου μας”

“Ο κήπος μας- εργαστήριο ζωής”

“‘Όλοι μαζί  ανακαλύπτουμε του κήπου τη ζωή”

”Καλλιεργούμε στην αυλή του σχολείου μας…σώζουμε τις ντόπιες ποικιλίες”

“Ο κήπος μας στο μικροσκόπιο”

“Μύθοι και ιστορίες στα παρτέρια του σχολείου μας'”

“Κήπος…από κει”

“Τα μυστικά του κήπου”

“Των κήπων ψιθυρίσματα”

“Η ζωή στον κήπο μας”

“Ανακαλύπτω τη ζωή στον κήπο του σχολείου μας”

“Μ΄ ένα σαλιγκάρι ξεναγό στον κήπο μας”

“Στου σκιάχτρου μας τη γειτονιά”

“Ο μαγικός κόσμος των φυτών”

“Από το κήπο στο τραπέζι μας”

”  Λεωφορείο ο κήπος ,στάση πράσινο”

” Σχολικός κήπος, δείκτης αειφορίας”

“Βάλε κήπο στη ζωή σου”

“Ένας  κήπος στο  σχολείο  μας”

“Εκεί που οι άλλοι βάζουν τελεία…εμείς φτιάχνουμε τον κήπο του σχολείου μας”

«Ο σχολικός μας κήπος … ένας άλλος κήπος»

” ‘Ένα σποράκι έπεσε στη γη…”

“Το οικοσύστημα του κήπου”

“Καλλιεργώ…οικολογικά”

“Καλλιεργητής και καλλιτέχνης”

ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ (ΠΟΙΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΤΕ) :

1.ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ….

2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ……

3. ΤΟΠΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ……….. ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ …………………………………

4.ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ…..

5.ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ :ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ……………

6. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:

1.ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ, ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΦΙΛΙΚΕΣ ΣΤΟ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΦΡΟΝΤΙΔΕΣ, ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΤΟΠΙΩΝ ΠΟΙΚΙΛΙΩΝ,   ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ, ΙΣΟΡΟΠΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ , ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΛΕΙΜΑΤΩΝ, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΙΚΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ,  ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ .

2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΜΕ ΟΜΑΔΕΣ(  ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΕΣ, ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΕΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ, ΕΜΠΟΡΟΙ, ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ  κ.λ.π.)   ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ( ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ, ΤΕΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ, Μ.Κ.Ο., ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ κ.λ.π.)

3. ΤΟΠΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ  ΚΗΠΟΥ ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ,ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ,  ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ, ΠΟΛΗΣ κ.λ.π. ) ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ.

4.ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ  ΥΠΑΡΞΗ , ΤΗ ΜΟΡΦΗ, ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΤΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ , ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΗ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ κ.λ.π.)

5. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ :ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΤΕΧΝΕΣ, ΣΕ ΟΙΚΟΚΟΥΛΤΟΥΡΕΣ ΚΑΙ ΑΓΡΟΚΟΥΛΤΟΥΡΕΣ ,  ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ ΛΑΟΥΣ .

6.  ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ: ΣΧΕΣΗ ΑΥΤΑΡΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ, ΤΟΠΙΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ

Σκοπός προγράμματος:

1.” Σκοπός της λειτουργίας του σχολικού κήπου είναι να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στις καλλιέργειες φυτικών ειδών τόσο μέσα από τη διερεύνηση και κατανόηση εννοιολογικών περιεχομένων όσο και μέσα από δραστηριότητες με πρακτικο-βιωματικό αντίκρισμα, σε ένα περιβάλλον σχολικού κήπου όπου τα ίδια θα έχουν τη χαρά της δημιουργίας και διαμόρφωσής του”

2.” Να γνωρίσουν οι μαθητές το φυσικό περιβάλλον, να εξοικειωθούν με πρακτικές δεξιότητες και να αποκτήσουν τις ορθές στάσεις που απαιτεί η ζωή σε ένα κόσμο που χρειάζεται αυξημένη περιβαλλοντική ευαισθησία”.

3. ” Σκοπός της λειτουργίας του σχολικού κήπου είναι να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στα είδη χλωρίδας του τόπου μας, που είναι προσαρμοσμένα στις δικές μας κλιματολογικές συνθήκες και δεν απαιτούν μεγάλες ποσότητες νερού”.

4.”Σκοπός της λειτουργίας του σχολικού κήπου είναι να μάθουν οι νέοι την περιβαλλοντική, διατροφική και οικονομική αξία καλλιέργειας τοπικών προϊόντων”.

5.” Σκοπός  του προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τούς κινδύνους που συνεπάγεται ο σύγχρονος τρόπος ζωής (αλόγιστη χρήση φαρμάκων, χημικών σκευασμάτων κ.ά.) και να ευαισθητοποιηθούν με τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υποκατάστατων. Ακόμη, μέσω μιας τέτοιας βιωματικής διαδικασίας οι μαθητές να συνειδητοποιούν πως η προστασία τού περιβάλλοντος επιτυγχάνεται μέσα από μικρές καθημερινές αλλαγές που ο καθένας μας οφείλει στις επόμενες γενιές”.

6.” Σκοπός του προγράμματος είναι να συμβάλει στην επανασύνδεση των παιδιών με το φυσικό περιβάλλον. Η άμεση επαφή με τη φύση, που θα επιτευχθεί μέσα από τη δημιουργία και συντήρηση ενός σχολικού κήπου, πιστεύεται ότι θα έχει θετική επίδραση στη γνωστική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών καθώς επίσης και στη δημιουργία οι.κολογικής συνείδησης”.

7. ” Σκοπός του προγράμματος είναι η   εξοικείωση των μαθητών με την καλλιέργεια της γης και την αγροτική παραγωγή καθώς και τη βελτίωση των συνηθειών διατροφής. Θα τους δοθεί η ευκαιρία να παρατηρήσουν τον κύκλο της ζωής, να φροντίσουν κάτι δικό τους και να γευτούν τους καρπούς της δουλειάς τους”.

ΣΤΟΧΟΙ: ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΤΑ/ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ

ΙΚΑΝΟΙ ΝΑ:

1. ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ…………………….

2. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ  ……………….

3. ΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ ………………..

4. ΔΙΑΚΡΙΝΟΥΝ ….………………

5. ΕΞΗΓΟΥΝ ………………………..

6. ΑΙΤΙΟΛΟΓΟΥΝ ………….

7. ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΝ………

8. ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝ…………

9. ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ……………………..

10. ΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ ………………………………..

11. ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΝ …………………………

12. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ …………….

13. ΕΚΤΙΜΟΥΝ ΤΑ  ………………………………

14. ΥΙΟΘΕΤΟΥΝ ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ …….……

15. ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΜΕ  ……………………….

16. ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΕ  ……………………………

  • να εξοικειωθούν με τα φυτά της Μεσογείου και να συνειδητοποιήσουν την αξία τους το οικοσύστημα.
  • να κατανοήσουν τις φυσικές διεργασίες, που συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός οικοσυστήματος
  • να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις για τη δομή και τη διαμόρφωση ενός σχολικού κήπου
  • να μάθουν να σχεδιάζουν ένα κήπο και να κατανοούν τη σημασία εξοικονόμησης του νερού
  • να αναγνωρίζουν βασικά είδη φυτών και να τα κατατάσσουν σε κατηγορίες όπως λαχανικά, αρωματικά φυτά, οπωροφόρα δένδρα, διακοσμητικοί θάμνοι, λουλούδια κ.ά.
  • να καλλιεργήσουν τα δικά τους φυτά σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους και σε παρτέρια του κήπου
  • να παρατηρήσουν και να περιγράψουν την ανάπτυξη των φυτών τους
  • να κατασκευάσουν μικρά θερμοκήπια με απλά υλικά και να φυτέψουν φυτά ή να τα λειτουργήσουν ως σπορεία
  • να μπορούν να περιγράφουν τον τρόπο καλλιέργειας των φυτών του κήπου και τη φροντίδα που χρειάζονται ανάλογα με τις εποχές του έτους
  • να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τις ασθένειες των φυτών που θα καλλιεργήσουν και την καταπολέμησή τους χωρίς φυτοφάρμακα αλλά με σύγχρονους βιολογικούς τρόπους
  • να γνωρίσουν τις βιοκαλλιέργειες και τις συγκαλλιέργιες λαχανικών και αρωματικών φυτών
  • να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της βιολογικής λίπανσης
  • να φτιάξουν το δικό τους βιολογικό λίπασμα μέσα από διαδικασίες κομποστοποίησης σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους του κήπου
  • να συζητήσουν και να ευαισθητοποιηθούν για το ρόλο των φυτών στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες
  • να συγκεντρώσουν συνταγές και να μαγειρέψουν τα δικά τους λαχανικά με συμβατικό τρόπο αλλά και με ηλιακούς φούρνους
  • να αποξηράνουν φρούτα, λαχανικά και βότανα
  • να συζητήσουν την ενεργειακή διαχείριση του κήπου τους καθώς και την εκμετάλλευση των προϊόντων του ως ενεργειακών πόρων
  • να γράψουν κείμενα με τις εμπειρίες τους και τις εντυπώσεις τους από το σχολικό κήπο
  • να κατασκευάσουν κατόψεις και μακέτες της αυλής και του κήπου
  • να μελετήσουν την πανίδα του κήπου
  • να αναλύσουν το ph του χώματος
  • να ερευνήσουν τα ζιζάνια του κήπου
  • να δοκιμάσουν εναλλακτικούς τρόπους  λίπανσης
  • να καταγράψουν τα πουλιά του κήπου
  • να κατασκευάσουν φωλιές για τα πουλιά
  • να μελετήσουν το ρόλο του γαιοσκώληκα
  • να περάσουν όμορφα μέσα από «φυσικές» διαδικασίες
  • να αναπτύξουν συναισθηματική σχέση με τα “δικά” τους φυτά και δέντρα
  •  να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη που έχουν απέναντι στις παραδοσιακές ποικιλίες
  • να συνειδητοποιήσουν ότι είναι οι αυριανοί συνεχιστές της κληρονομιάς των σπόρων
  • να καλλιεργήσουν πνεύμα συνεργασίας, αυτενέργειας, αλληλεγγύης και ενεργητικής συμμετοχής
  • να ασκηθούν στην παρατήρηση καταγραφή και οργάνωση στοιχείων.
  • Να ασκηθούν στην καλλιέργεια των φυτών σε γλάστρες ή κήπους
  • να ανακαλύψουν τα στάδια ανάπτυξης και το βιολογικό κύκλο των φυτών μέσω της εμπειρίας
  • να αναπτύξουν οικολογικά ενδιαφέροντα
  • να προσφέρουμε ένα μικρό λιθαράκι στην οικοδόμηση μιας οικολογικής στάσης ζωής
  • να χειρίζονται εργαλεία καλλιεργητικής φροντίδας
  • να οργανώσουν τα εργαλεία τους
  • να εξηγούν τις συνθήκες ανάπτυξης των φυτών
  • να συγκρίνουν τις διαφορετικές συνθήκες ανάπτυξης των φυτών
  • να εκφράσουν και να αναπτύξουν τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους
  • να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης, καταγραφής και επεξεργασίας δεδομένων, σχεδιασμού δράσεων, ομαδικής εργασίας
  • να αποκτήσουν ικανότητα ανάληψης περιβαλλοντικών προβλημάτων
  • να νιώσουν την αξία της δημιουργίας και της αισθητικής πρεμβασης στους χώρους , που τα περιβάλλουν
  • να αγαπήσουν τη φύση και να αναπτύξουν περιβαλλοντική ηθική
  • να αναπτύξουν σεβασμό για το χώρο του σχολείου, υπευθυνότητα για τη διαμόρφωση και τη φύλαξή του
  • να συνεργάζονται ομαδικά και να αποκτούν δεξιότητες στο χειρισμό τω εργαλείων
  • να αντιληφθούν ότι η ποιότητα της τροφής που καταναλώνουν είναι πολλές φορές προϊόν εντατικής καλλιέργειας, εξαρτώμενη όλο και περισσότερο από πάσης φύσης εισροές
  • να σέβονται την τροφή και το περιβάλλον
  • να παράγουν οι ίδιοι την τροφή τους, που σύμφωνα με τον Ιπποκράτη είναι το φάρμακο του ανθρώπου
  • να στηρίζουν μεθόδους παραγωγής , εμπορίας και διανομής τροφίμων, οι οποίες λειτουργούν σε αρμονία με την φύση και τον άνθρωπο

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΝΑΓΚΩΝ, ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ

2. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

3. ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΟ/Η ………..

4. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ  ΓΙΑ:  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΛΙΚΟΥ, ΣΚΗΝΙΚΩΝ,ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

5. ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΕΔΙΟΥ ΣΤΟ/H ………

6. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΚΕΤΩΝ

7. ΛΗΨΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΑΠΟ  ……….

8. ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Η’ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ

9. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ (ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΤΟΥ, ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ….)

1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΝΑΓΚΩΝ, ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ

2. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ τι θα κάνει κάθε ομάδα πχ.1η ομάδα κρατάει  το ημερολόγιο ,2η  ομάδα υπεύθυνη κομποστοποιητή, 3η ομάδα υπεύθυνη κατασκευών, 4η ομάδα συλλογής σπόρων και αλλάζουν ρόλους κ.λ. π.

3. ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΟ/Η ………..  όσες επισκέψεις αποφασίσετε  π.χ σε Βοτανικό Κήπο. στο Δήμο – Υπηρεσία Πράσινου, σε αγρόκτημα φυσικής καλλιέργειας, σε φυτώριο. σε γεωπόνο κ.λ.π.

4. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ  ΓΙΑ:  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΛΙΚΟΥ, ΣΚΗΝΙΚΩΝ,ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

5. ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΕΔΙΟΥ ΣΤΟ/H  εκεί που θα πάτε για να ερευνήσουν οι μαθητές κάτι  π.χ. σε ένα αγρόκτημα για να καταγράψουν τα είδη φυτών, το τρόπο συνύπαρξης, τα είδη ποικιλιών, την  παραγωγή  κ.τ.λ.  ή στην αγορά για να ερευνήσουν τα τοπικά προϊόντα στους πάγκους, τις περιοχές που προέρχονται, τα ξένα είδη, το τρόπο διάθεσης κ.λ.π.

6. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΚΕΤΩΝ …  ότι πάρετε από Δίκτυα Π.Ε. που έχετε σκοπό να γίνετε μέλη.

7. ΛΗΨΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΑΠΟ  ………. από όπου αποφασίσετε με την ομάδα σας

8. ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Η’ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ …..  μπορεί να είναι και γενικά βαλμένο για να το βρείτε στην πορεία του προγράμματος

9. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ (ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΤΟΥ,

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ….) μπορεί να είναι και γενικά βαλμένο για να το βρείτε στην πορεία του προγράμματος

Οι  βασικές αρχές που εφαρμόζονται στα προγράμματα των Σχολικών  Δραστηριοτήτων είναι: η διεπιστημονική θεώρηση, η βιωματική προσέγγιση, η ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, η ανάπτυξη δημοκρατικού διαλόγου και η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ:

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΣΧΟΛ.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ,  ΠΕΕΚΠΕ, ΚΠΕ

Το Δήμο στον οποίο ανήκει το σχολείο σας. Εκεί θα συναντήσετε τον Υπεύθυνο Πρασίνου (Αντιδήμαρχος σε μεγάλες πόλεις) που είναι επιφορτισμένος με την ανάπτυξη και συντήρηση του αστικού πράσινου. Οι κηπουροί, παρκοτέχνες και οι γεωπόνοι του Δήμου σας μπορεί να σας προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια και να σας δώσουν ιδέες για τη δημιουργία του σχολικού σας βιοτόπου. Μαζί τους μπορείτε ακόμα να σχεδιάσετε πώς, σε μια επόμενη φάση, το πρόγραμμά σας θα μπορούσε να επεκταθεί και πέρα από τη σχολική αυλή.

Το Δασαρχείο, που θα σας δώσει πληροφορίες σχετικά με τα φυτά που ευδοκιμούν στην περιοχής σας. Όπως θα δούμε και στη συνέχεια, η σωστή επιλογή των φυτών για το σχολικό σας κήπο αποτελεί έναν αποφασιστικό παράγοντα για την επιτυχία του προγράμματος.

Τοπικές περιβαλλοντικές οργανώσεις και άλλους φορείς της περιοχής σας που δραστηριοποιούνται σε σχετικά θέματα. Έτσι π.χ. ένας τοπικός σύλλογος που ασχολείται με τη βιολογική γεωργία θα σας δώσει πολύτιμες συμβουλές για τις αρχές της οργανικής καλλιέργειας. Στους τοπικούς συλλόγους μπορείτε να βρείτε ανθρώπους που με τις γνώσεις και τις συμβουλές τους θα σας στηρίξουν στην προσπάθειά σας.

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΑΓΓΛΙΚΑ, ΓΑΛΛΙΚΑ, ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ, ΜΟΥΣΙΚΗ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΤΕΧΝΗ. ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ, ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΥΣΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ, ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ, ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ…

1ος
ΜΗΝΑΣ

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΜΑΔΑΣ, ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ

ΓΟΝΕΩΝ,ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΟΧΩΝ – ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ

ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΝΑΓΚΩΝ, ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ

2ος ΜΗΝΑΣ

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ, ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ

ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ, ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ,

ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ , ΕΠΙΣΚΕΨΗ

3ος ΜΗΝΑΣ

ΟΜΙΛΙΕΣ – ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ,

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ- ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΥΛΙΚΟΥ

ΕΠΙΣΚΕΨΗ

4ος ΜΗΝΑΣ

ΜΕΛΕΤΗ  ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΦΙΣΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ, ΕΡΓΑΣΙΑΣ,ΕΡΓΟΥ,ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ,

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ, ΕΠΙΣΚΕΨΗ

5ος ΜΗΝΑΣ

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤ ΤΑΞΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ/ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΔΙΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:

  • Οργάνωση της τάξης (ομάδες για διάφορες δραστηριότητες)
  • Οργάνωση αποθήκης κήπου

–        ταξινόμηση εργαλείων σε εργαλειοστάτη,

–        ανάρτηση καταλόγου εργαλείων

  • Γνωριμία με τα εργαλεία και ορθή χρήση τους
  • Κανόνες ασφάλειας
  • Ορθολογιστική χρήση του διαθέσιμου χώρου
  • Δημιουργία

–        ανθόκηπου

–        λαχανόκηπου

–        βοτανόκηπου

–        χώρων με καλλωπιστικά δέντρα και θάμνους

  • Καλλιέργεια φυτών σε γλάστρες
  • Συστηματική περιποίηση του κήπου
  • Τοποθέτηση πινακίδων με τα ονόματα των φυτών του σχολικού κήπου
  • Καθαριότητα και ευπρεπισμός του σχολικού κήπου
  • Δημιουργία κομπόστ.
  • Φωτογραφίζουν τις τέσσερις εποχές στον κήπο και καταγράφουν τις αλλαγές στα φυτά
  • Φτιάχνουν και τοποθετούν ταΐστρες για πουλιά Μελέτη της βιοκλιματικής του σχολείου (ποια φυτά να φυτεύονται πού για να βελτιωθεί το μικροκλίμα του σχολείου)
  • Παρατήρηση και καταγραφή του πρασίνου στις γειτονιές στις πλατείες, στα σχολεία της πόλης μας. Καταγραφή δέντρων, φυτών, χώρων πρασίνου,  κήπων
  •  Επαφή των παιδιών με τους σπόρους.
  •  Συλλογή σπόρων (από το σπίτι, από την αυλή, από το δάσος).
  • Συλλογή ντόπιων ποικιλιών.
  •  Κατασκευή σπορολόγιου με ποικιλίες.
  •   Ταξινόμηση σπόρων με βάση το μέγεθος, το χρώμα, σπόροι που τρώγονται κ.λ.π.
  •   Κατασκευή σπορείου με παραδοσιακούς σπόρους.
  •  Ομιλία και θεατρικό παιχνίδι με θέμα «ντόπιες ποικιλίες»
  •  Συνεργασία με το ΕΛΓΟ – Δήμητρα
  •  Συνεργασία με  ζωγράφο  για την εικονογράφηση παραμυθιού.
  •  Σπόροι – Φυτά και Τέχνη. Τραγούδια, θεατρικά, πίνακες ζωγραφικής κατασκευές με σπόρους κ.λ.π
  •  Κατασκευή μακέτας με θέμα: οι σπόροι στις τέσσερις εποχές.
  • Δημιουργία αφίσας με θέμα το σποράκι.
  • Κατασκευή ανάγλυφου πίνακα με θέμα: πώς ταξιδεύουν οι σπόροι.
  •  Επιτραπέζιο παιχνίδι και παζλ με θέματα εικόνες και γνώσεις από τους σπόρους και το μεγάλωμα τους.
  •  Συμμετοχή σε εκδήλωση αφιερωμένη στις ντόπιες ποικιλίες. Διανομή των φυτών στους παρευρισκόμενους, θεατρικά και τραγούδια σχετικά.
  •  Μαγειρεύοντας τους σπόρους, παραδοσιακές συνταγές και γεύσεις.
  •  Επιστροφή των σπόρων στη γη με τη μέθοδο του Μ. Φουκουόκα (τύλιγμα των σπόρων μέσα σε αργιλόχωμα.)
  • “Καλλιεργώ…οικολογικά”.(δημιουργία κομπόστ, φυσικοί τρόποι καλλιέργειας
  • Καλλιεργητής και καλλιτέχνης(σχεδιάζω παρτέρια, φτιάχνω γλάστρες, αυτοσχέδια γλαστράκια, σκιάχτρα, διαχωριστικά)

 – Περιβαλλοντική γωνιά: Οι μαθητές από την αρχή του περιβαλλοντικού προγράμματος θα δημιουργήσουν μια γωνιά μέσα στη τάξη όπου θα εκτίθενται οι φωτογραφίες, οι κατασκευές, οι πίνακες με τα φύλλα εργασίας και οτιδήποτε άλλο σχετικό.

– Βιβλιοθήκη: Θα οργανώσουμε τη βιβλιοθήκη της τάξης μας , έτσι ώστε να βάζουμε βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, κασέτες, CD, σλαιτς, βιντεοταινίες. Σε ειδικούς φακέλους θα καταχωρεί η κάθε ομάδα το υλικό της, ανάλογα με το θέμα..

– Μουσική και λογοτεχνία: Θα γίνει ανάγνωση και ακρόαση οικολογικών ιστοριών και παραμυθιών για τα φυτά. Θα ακούσουμε CD με αντίστοιχες  μουσικές και θα δούμε ηλεκτρονικό υλικό.

– Κατασκευές: Οι μαθητές θα εκφραστούν δημιουργικά, ζωγραφίζοντας και φτιάχνοντας κατασκευές με διάφορα υλικά. Μετά τη φωτογράφηση θα φτιαχτούν φυλλάδια με φωτογραφικό υλικό. Φύλλα, αποτυπώματα φύλλων και καρποί θα παρουσιαστούν σε φυτολόγιο και πίνακες.

– Παραμύθι: Ανάγνωση παραμυθιών, οικολογικών ιστοριών, στη συνέχεια θα γίνει παραγωγή και εικονογράφηση ενός παραμυθιού/ μιας ιστορίας από τους ίδιους τους μαθητές.

– Κουκλοθέατρο: Παίξιμο οικολογικών ιστοριών.

– Τραγούδι –παιχνίδι -θέατρο-ποιήματα: Θα τραγουδήσουμε για τα φυτά, τους κήπους, τα λουλούδια , τα πουλιά, τα ζωάκια             

– Αναζήτηση εικόνων, πληροφοριών  στο διαδίκτυο με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ

Επίσκεψη σε φυτώρια, στη λαϊκή αγορά σε πάγκους ντόπιων καλλιεργητών, σε μαγαζιά παραδοσιακών σπόρων, σε κτήματα φυσικής καλλιέργειας. Υπηρεσίες του πράσινου στο Δήμο, επιστημονικά Ιδρύματα( ΤΕΙ, Δήμητρα κ.λ.π.).Σε Βοτανικό Κήπο. Σε διάφορους κήπους( φυσικούς, οργανωμένους, αυτοφυείς κ.λ.π.) . Θα παρατηρήσουμε τα φυτά, τα έντομα, τα ζωάκια, τους κορμούς των δέντρων με μεγεθυντικούς φακούς. Θα καταγράψουμε και θα ταξινομήσουμε τα είδη , θα μελετήσουμε τη βιοποικιλότητα. Τις εισροές του κήπου , τα υπολλέιμματα, τη χρήση και την αξιοποίηση όλων αυτών. Τη λειτουργία κομποστοποιητή. Θα συλλέξουμε καρπούς ,φύλλα και άνθη. Θα ζωγραφίσουμε και θα φωτογραφίσουμε το πεδίο. Θα συγκρίνουμε τα διαφορετικά είδη  κήπων και θα καταλήξουμε σε συμπεράσματα.

Advertisements

About perekp

Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής
This entry was posted in Δράσεις σχολείων, Υλικό and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΧΕΤΙΚΟΥ ΜΕ ΚΗΠΟ

  1. Pingback: ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΧΕΤΙΚΟΥ ΜΕ ΚΗΠΟ | Περιβάλλον και Παιδεία

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s